close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מכתב אישי מקרב לב, אחרי לילה נוסף ללא שינה

הרב יניב חניאיג אדר, תשעה04/03/2015

מחשבות שבאות בלילה ללא שינה אחרי שיחה עם מישהו שמספר כמה קשה לו, שהוא נופל ושכלום לא עוזר ומבקש איזה שהוא פתרון כולל, חד משמעי ומוחלט בבכי

תגיות:
שלום רב לכולם,

לפני זמן מה פניתי לבחור מאוד מוכשר, והצעתי לו לעבוד במסגרת של שורש ושומר מסך. בהפצה ובקידום של הרעיון. לצערי הוא השיב שהוא ניגש לתחום אחר, ומאז אכן התקדם מאוד בתחום ההוא ופרץ דרך בנושאים חשובים, עד שכיום שמו מוכר לכולנו. ובכל זאת, אני לא מפסיק להצטער על כך שהוא בחר דווקא בתחום ההוא. כי אני חושב שהתחום של המאבק באינטרנט הוא האתגר הגדול ביותר שיש בימינו. לדעתי, האינטרנט  הוא "נשק מפר איזון" וההתמודדות הזו איננה דומה לשום דבר אחר. המחשבות הללו באות בעיקר בלילה נוסף ללא שינה אחרי עוד שיחה קשה עם מישהו שמתקשר ומספר כמה קשה לו, כמה הוא נופל וכמה כלום לא עוזר ומבקש איזה שהוא פתרון כולל, חד משמעי ומוחלט, בוכה ומספר כמה זה נורא ואיום ובלתי אפשרי להמשיך לחיות ככה. או אחרי טלפון נוסף מאמא שגילתה פתאום לאן ילדיה גולשים והיא מרגישה ממוטטת לגמרי מבחינה נפשית וחינוכית. אחר כך, בלי יכולת להירדם ובמצב של חצי ערות חצי שינה, אני  תוהה איך יתכן שהמאבק באינטרנט לא מקבל את המקום הראוי לו בעולמנו התורני. כידוע לרובכם, לפני מספר שנים פתחנו את מערכת שומר מסך, שנועדה לעזור לפקח ולהתמודד עם האתגרים של האינטרנט, ומאז אנחנו נחשפים שוב ושוב לעוצמת ההתמודדות, ולעובדה שהאינטרנט משנה אותנו מבפנים. הילדים שלנו, הנוער שלנו, הציבור שלנו ובעיקר- אנחנו, משתנים בעקבות הלחץ הבלתי פוסק של המדיה על נפשנו ואמונותינו. התמודדויות הצניעות הן קשות יותר, התמודדויות החינוך הן קשות יותר, התמודדויות האמונה קשות יותר וכן הלאה. אני נוסע הרבה, מעביר הרצאות בנושא לבתי חינוך למיניהן, מבתי ספר יסודיים ועד לישיבות גבוהות ותמיד אני חש שאין לנו מספיק ידע, כלים ואפילו רצון להגדיר את הבעיה ולשים אותה במקום גבוה בסדר העדיפויות.

אחת הבעיות הגדולות בהתמודדות הזו היא היכולת הכספית והטכנולוגית. הטכנולוגיה האינטרנטית מתקדמת במהירות גדולה וכמעט מידי שנה מגיע אתגר חדש בתחום, שקשה מאוד למערכות הישנות להתמודד איתו. בימינו, לדוגמא, קשה מאוד לכל מערכות הסינון למיניהם להתמודד עם דפים מאובטחים (ובזמן האחרון חלק ניכר מהאתרים המובילים הפכו להיות מאובטחים, כמו גוגל, פייסבוק, גוגל פלוס, יו טיוב וכדומה...) וכך אתה יכול להחזיק בבית אינטרנט מסונן, אולם דרך אתרים "מאובטחים" להגיע לכל התועבות מבלי שניתן בכלל לעקוב אחרי הגלישה. כל זה נוסף על הקשיים ה"רגילים" של אינטרנט חינם בכל מקום שהוא פתוח לחלוטין, הריבוי העצום של מכשירים, התקלות הטכניות שלעיתים קשה מאוד לעמוד על מקורן ועוד. מדובר על התמודדות של מספר קבוצות קטנות, עם משאבים מוגבלים ביותר מול כוחות עצומים, חברות ענק גלובליות ואין סוף כח. מה שגורם לכך שהפתרונות אינן מושלמים, ואולי אף פעם לא יהיו מושלמים. אולם תקלות, אפילו קטנות ולא חשובות, גורמות לרבים לוותר על השירות, לכעוס, לדרוש את הכסף חזרה ועוד. זהו מאבק של ממש, והכוחות אינם שווים.

אני סבור שההתפתחויות הטכנולוגיות חייבות להוביל לפתרון בסגנון של שומר מסך שאנחנו מציעים. הריבוי של מכשירים גולשים, הריבוי של אינטרנט חינמי המוצע בכל מקום, האין סופיות של הרשת, ההצפנה המתרבה בכל מקום ועוד... מובילים לדעתי לכך שהפתרון האמיתי היחיד האפשרי הוא פתרון של פיקוח אנושי, מתוך רצון ובחירה. אני לא רואה איך משהו אחר יכול לעבוד לאורך זמן. אולם אנחנו זקוקים לעזרה. האתגרים הטכנולוגיים והמעשיים הם כל כך גדולים, שפשוט אי אפשר, לענ"ד, לעשות את זה לבד. אולם כאן אני נתקל בדרך כלל במגבלה נוספת- מאוד קשה לגייס תורמים לסוג כזה של עבודה. מכל מיני סיבות, שהמרכזית שבהן היא שלא מדובר במשהו פיזי, שניתן לחוש ולגעת בו. בדרך כלל גם יש מחסום של הצגת הבעיה, כי כמה סיפורי זוועה ניתן לספר לאנשים כדי לשכנע אותם שזה חשוב? עד כמה לרדת בתיאורים של הזוועות שאנשים מגיעים אליהן? כל זה גורם לכך שמאוד קשה לגייס "תורמים גדולים" למאבק.

בעקבות כך עלתה אצלנו המחשבה שאולי האתגר הגדול מצריך גישה מעט שונה בגיוס תרומות, מלבד העבודה שאנחנו משקיעים בתחום של מכירת המוצרים, מכירת פרסום וכדומה. אולי אתגר כזה מצריך דווקא פניה לכמות גדולה של אנשים שיכולתם הכספית היא רגילה ולאו דווקא לתורמי ענק. אנחנו באמת זקוקים לעזרה, כדי לשכלל את התכנות, כדי ללמוד עוד כלים, כדי להוסיף צילומי מסך לאנדרואיד, כדי לשכלל את השרתים ועוד.

נשמח לקבל כל תרומה, קטנה וכמובן גדולה, שתעזור לנו להילחם את המלחמה הכל כך חשובה הזאת, שאין חשובה כמותה.

ניתן לתרום לנו בדף מאובטח לחלוטין כאן-
http://www.shoresh.org.il/pay/pay.aspx?id=1

או להתקשר לשורש-
1599-559959

אנחנו באמת זקוקים לעזרה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה